mandag 31. mars 2014

Priklet litt

Hvert år er det litt skummelt å flytte ut i drivhuset planter som ikke tåler frost. Men før eller siden må man bare gjøre det, og i går var jeg såpass trygg på varmen i drihuset at jeg tilbrakte noen timer der inne mens snøen lavet ned som sedvanlig på denne tiden av året før vinteren gir seg for godt. I 20 varmegrader og med lydbok på øret hadde jeg ei hyggelig stund.
 Hva har vi her, tro? Praktspragle, -bare fire frø spirte, men det får holde. Bacopa, sådd i januar, vokser fryktelig sakte, men blir fine fyllplanter i krukker og kasser.Blodbeger i massevis, isop, -de gamle plantene som jeg har hatt i minst 20 år forsvant vinteren -10 og har ikke vist seg siden. Zinnia, en fantastisk blomst som jeg har fått stor sans for. Revehale. De er så spinkle at jeg ikke har turt å prikle dem. Tynnet bare kraftig i potta og avventer litt for å se om de klarer seg.
Lychnis, en hvit en, har jeg fått mer og mer sans for. Har hatt flere sorter og farger de siste årene. 
Har også hatt god spiring på tomat og paprika og priklet 8 tomatplanter og to paprikaplanter. Disse får stå inne på planterommet en måned til tenker jeg.
I morgen er det april, og da er det på tide å kikke litt i frøboksen min og finne fram aprilfrøene. På tide å så tagetes bl.a. skulle jeg tro.

7 kommentarer:

  1. Ja æ også har holdt på med den koselige jobben med prikling, nu er den ferdig for iår.

    Æ må si at æ blei litt irritert da æ våknet imorrest med masse sne utenfor, for vi har jo nesten ikke hatt sne iår, men den måtte jo komme, så vinteren iår fikk vi i skjomen inatt ::)

    Kos dæ med småplantene dine, håper våren kommer til oss her i nord snart :=)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Så flotte spirer! Prikling har for meg blitt en veldig hyggelig syssel, og med musikk i drivhuset går det som en drøm. Kanskje jeg skulle prøvd med en lydbok? Håper våren kommer til din kant av landet og gir mildere temperaturer! Lykke til med spirene i drivhuset :)

    SvarSlett
  3. Flotte spirer og etter så kort tid!!
    Ellers syntes jeg det var morsomt, kreativt med kjøleboks frakting i forrige innlegg. Følger med deg.
    Eirin

    SvarSlett
  4. Fine spirer du har! Massevis også. Ja, nå er det april. Da er det mye nytt og spennende :) Gleder meg til å se fremgangen her på bloggen din :)

    SvarSlett
  5. Så kjekt å se at andre pussler med prikling og frø akkurat nå i dette langstrakte land, uansett snø eller ei. Kos deg. Mvh Eli.

    SvarSlett
  6. Jeg ser at du er godt i gang. Koselig. Jeg skal så i helgen, gleder meg.

    SvarSlett
  7. Så mange fine planter det blir! Det er koselig å stå og prikle :) Det må være deilig med drivhus. Nyt dagene :)

    SvarSlett