tirsdag 12. juni 2012

Gamle petuniaer

Så flotte petuniaer har jeg aldri hatt før. Viser bare at med god pleie, nok vann og gjødsel blir blomstringen overveldene. Tok inn kassen i høst etter at mange frostnetter hadde tatt livet av de fleste sommerblomstene. Plantene i denne kassen, som hang beskyttet ved inngangsdøra, ville liksom ikke bukke under, og jeg ble så imponert over stayerviljen at jeg tok den inn, og der har den stått under plantelys sammen med pellisene i vinter, og siden i drivhuset. Har ikke skiftet jord, bare fylt på litt kukompost på toppen. -Og så har jeg tatt stiklinger og fått mange flere planter:
'Sophistica Lime Bicolor' er en flott tofarget petunia, men av og til blander fargene seg og blir grumsete rødbrun. Mystisk!
17. november 2011 tok jeg dette bildet av blomsterkassen før jeg satte den inn på planterommet.
Slik så det ut i fjor sommer. Revehalene tåler ikke frost og er ikke med i år. Ikke er det plass til flere blomster heller så kraftige de gjenværende plantene er blitt i år. Fin erfaring å ta med seg.

Ikke noe å skryte av dette været vi har for tiden. Kjølig og grått, men likevel fint å være ute i hagen i ettermiddag. Har begynt utplanting av sommerblomster, og er stort sett ferdig med stuebedet.

3 kommentarer:

  1. Nydelig. VIrkelig vakker. Ikke rart en blir så fascinert av denne planten. Selv har jeg sådd dobbel petunia i år.Og de er så vakre. Jg får lyst å prøve å ta de inn i høst og se om jeg kan overvintre de. Takk for inspirasjonen.

    SvarSlett
  2. Ja, de petuniaene dine er virkelig imponerende. Tenk at de blomstret så lenge! Jeg var så dum at jeg kastet min tofargede petuniaer i komposten i fjor. Ikke ante jeg at de kunne overvintres! Nå vet jeg bedre, så nå skal jeg sette dem på planterommet til høsten! Ja. det været er ganske så nitrist. Kaldt og vått, og nysnø i fjella. Fysj! Nå vil vi har varme og sommer!

    SvarSlett
  3. Hadde også noen doble petuniaer som jeg egentlig ville ta vare på, men det ble ikke gjort, dessverre. De kan jo bli riktig flotte.
    Ingen sak å overvintre petuniaer. Det er bare å ta dem inn i tide.
    Nysnø??? Huff og huff! Da har dere det verre enn jeg. 6 grader i dag, vind og regnbyger:((

    SvarSlett