lørdag 14. mai 2011

Enda flere vårbilder

 Herlig med skikkelig vår der plantene kommer fram etter å ha hvilt under et godt og stabilt snødekke. Blåveisen i vigør igjen.
 Maigull. God å ha nå på vårparten, men prøver egentlig å bli kvitt den. Overtar bedet for mye synes jeg.
 Denne violaen dukket opp i dag. Hvor kom den fra, tro?
 Første tulipan i blomst på sørsida.
 Scilla sibirica. Fin vårblomst.
 Så har vi noen spillernye stauder som har vokst seg store i drivhuset. Dicentra ettellerannet. Må sjekke. Har satt disse nye staudene ut nå for å stagge veksten. Foreløpig i drivbenk for at sjokket ikke skal bli for stort.
 Heuchera
 Heuchera
 Tre nye hosta. Skal finne fram navnene etterhvert.


 Ute i hagen eksploderer det i oppimot 20 varmegrader. Ligularia ettellerannet har vokst 10 cm i dag.
 Denne ser spennende ut. Mangler merkepinne.

 To sorter flekktvetann.
 Mertensia virginica.
 Endelig en løvetann i hagen. I fjor så jeg ikke en eneste. Til og med løvetannen strøk med i skitvinteren. Er det mulig? tenker jeg i ettertid, men det var det altså. Denne her tror jeg er en mer eksklusiv kar. Står i haugbedet, og for to år siden hadde jeg en rosa av arten der, så jeg satser på at det er den.
 Rabarbraen har våknet.
Det samme har gressløken min som jeg fikk hos dagmammaen til mine søte små først på 80 tallet.

Så ble det plutselig sommertemperatur. 20 grader i dag, og med en yderst liten snøflekk i hagen vet jeg ikke hva jeg skal tro. Vår eller sommer? Har raket plenen, ryddet i flere bed, slengt hønsegjødsel der det trengs og faktisk vannet i hele dag. Utrolig hvor fort det svinger. Hadde jeg ikke hagen full av snø nettopp?

Nå er det snart biff og fløtegratinerte poteter her i huset. Og vi trenger ikke å se på Grand Prix. Egentlig like bra!

3 kommentarer:

  1. Det er så godt å se igjen alle staudene! Alt våkner til liv, og vi ser forskjeller fra dag til dag. Blåveis har jeg ikke, de er nydelige!
    Ønsker deg en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
  2. Äntligen snöfri och sommartemperaturer måste kännas härligt. Den blomstrar ju fint hos dig och en massa på väg. Snart är du ikapp alla oss andra :)

    SvarSlett
  3. Takk for hilsninger!
    Våren er i rute her og, og det er godt!

    SvarSlett