tirsdag 26. mars 2019

Hvitløk

At det gikk an å dyrke hvitløk i Indre Troms hadde jeg egentlig liten tro på, men høsten 2017 kjøpte jeg likevel en pakke setteløk og plantet dem i rundbedet. I løpet av sommeren 2018 vokste det opp stive, lange stilker, og på senhøsten kunne jeg til min store forbauselse ta opp disse fine løkene!

Saftige og fine hvitløker
Ofret en av dem og satte de 12 feddene ut i bedet igjen sammen med fire fedd fra grønnsakskuffa. 
Det skal bli spennende å se hvordan det går til sommeren. 
Her er fortsatt noe spiselig i rundbedet, hvitløken er plantet, og så vidt jeg husker sådde jeg også gulrøtter i dette bedet. Har ikke prøvd meg på høstsåing av gulrøtter før, men det er visstnok en fordel her hvor snøen ligger såpass lenge. Blir spennende å se resultatet.










3 kommentarer:

  1. Så spennende da! Jeg hadde ikke trodd det gikk an å så gulrotfrø om høsten. I alle fall ikke der dere har så mye snø og kulde. Det går ikke her hvor vi sjeldent har snø. Men nå er vi kommet så langt ut i det nye året at vi kan tenke på å så her i Hardanger.

    SvarSlett
  2. Tenk at hvitløk trives og vokser i Troms!
    Fin schnauzervenn du har. Jeg har en hvit dverg.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg har fått til hvitløk i Tromsø, så da går det vel i Målselv. Fikk mange forskjellige typer av Nygård Hagebruk i høst for å prøve ut. Er litt spent på om jorda jeg plantet de i er godt nok drenert- men det er et opphøyd bed så håper det går bra.

    SvarSlett