onsdag 1. august 2018

Resultatet av mine første podinger

Svære barkskader på alle epletrærne etter at mus hadde gnagd seg fra 20 til 50 cm oppover stammene. Og mye av det som stakk opp av snøen hadde haren ødelagt. Så det var et trist syn som dukket opp etterhvert som snøen smeltet i vår. 
 Dette Transparene Blanche måtte jeg nesten bare sage ned, men jeg ville ikke gi det opp, så jeg podet ned fire kvister som jeg syntes så bra ut, surret tau rundt og smurte på voks.
Og her er resultatet. Alle kvistene har slått til og vokser og står i!! Tror jeg beholder alle over vinteren og bestemmer hvilken jeg skal beholde til neste år. Hvis de overlever vinteren vel og merke.
 Et finsk, ganske nytt epletre som jeg plantet ved drivhuset for noen år siden. Måtte også sages ned, og haren hadde nesten gjort kort prosess med greinene. Men jeg fant EN liten kvist med ett par tre uskadde skudd. Ble podet på stubben sammen med kvister fra de andre trærne. Og heldigvis slo den originale kvisten til.
Vet ikke om treet dannet massevis av rotskudd i panikk, men uansett så driver jeg og napper dem vekk etterhvert som de dukker opp.
Hadde ikke lyst til å sage ned det største og eldste treet, så der prøvde jeg meg på bropoding. Vet ikke resultatet ennå, det hadde blomster i mai/juni, men ingen antydning til frukt. Det har vel evig nok med å holde seg i live foreløpig. Bladene er noe ferre og mindre enn vanlig, men jeg håper det går bra. Har ikke turt å ta av bandasjen foreløpig.
 Prøvde meg på å pode eplekvister på rogn, og det har gått over all forventning. Blir spennende å se hvordan det går videre!!

2 kommentarer:

  1. Hei Synnøve!
    Du verden for en knallsuksess med podingen. Går det ant å pode plomme på rogn også? For en knallmånde juli ble- det synes jeg vi fortjente. Jeg har ikke anelse hvordan den siste uka har påvirket hagen siden jeg befinner meg i Italia. Litt frustrerende for en hagegal. Note to self. Ikke dra på ferie når hagen er på det fineste 😂
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg lurer på hvordan det gikk med det å pode eple på rogn nå etter et par år? Har den båret frukt?

    SvarSlett