mandag 11. februar 2013

Hvite blomster X-faktor: HVIT

Det gikk ikke så bra da jeg skulle prøve meg på Moseplassens konkurranse X-faktor ROSA i går. Slumset med opplastingen så resultatet ble noe underlig. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe: Jeg har aldri tidligere laget fargekategorier av blomstene mine, men syntes det var interessant, så i dag fortsetter jeg med noen av de hvite. Kanskje prøver jeg meg på X-faktor også, men nå er det sent, så det får eventuelt bli i morgen.
Har mange fine hvite blomster, men ser at jeg må utvide og skaffe meg enda flere, for de lyser hvirkelig opp.
 Codonopsis clematidea, Halvt slyngende, og gjør ikke så mye av seg, men har fine tegninger inni klokka. Denne smilte lurt til meg da jeg lå på kne for å komme på undersiden med kameraet.
 Ikke akkurat blomster, men pyntekål kan bli veldig fine hvis man berger dem unna larver og mark.
 Fylt hvitveis
Fylt anemone
Dette er antagelig en androsace og muligens ettårig, men kommer opp i samme område hvert år og sprer seg noe med frø.
 Hvite dupper
Sanguisorba -blodtopp
 Alpeklematis
 Synes disse hvite tulipanene var vakre 

Matrem -en nydelig plante med prestekrageblomster og lysegrønt bladverk.
Sprer seg hemningsløst med frø, men er lett å luke.
 Geranium pratense 'Splish Splash'
 Iris sibirica. Disse som jeg sådde for fire eller fem år siden blomstret for første gang i fjor sommer. De fleste plantene hadde blå blomster, men det dukket også opp noen hvite. Nydelig!
Delphinium 'Centurion Rose'. En fantastisk ridderspore dessverre med så tunge blomster at jeg strever litt med å finne rette måten å binde dem opp så de ikke velter i regn. 
Nomocharis som jeg fikk som løk på vinteren. Dermed ble det blomstring på planterommet. Lekker blomst!
Caltha -hvit bekkeblom
Hvitveis
Pulsatilla
Hvit tulipan med grønne striper
Aquelegia flabellata. Denne har jeg hatt i årevis (20?). Ingen kortlivet akeleie hos meg i alle fall.

En nydelig kremhvit asiatisk lilje som hår tålt det meste av vanskelige overvintringsforhold. Synes den er så søt med de brune fregnene innerst på kronbladene.

Denne er jeg litt usikker på. Sådde den for mange år siden og har blomstret én gang. Er det sandlilje, tro?
Gå inn på Moseplassen og se flere bilder:

11 kommentarer:

  1. Så mange fine hvite blomster du har i hagen din der oppe i Målselv:) Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  2. Her var det mye lekkert å se! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  3. Du har jo mange lekre hvite!!! Jeg likte særlig godt Nomocharisen, så utrolig nydelig! Codonopsisen har også masse x-faktor. Denne har jeg nettopp sådd, jeg fant den i den omreisende frøboks fra hagegal, og håper den spirer! De er ikke lett å ta bilde av, de blyge som vender ansiktet ned :)
    Ønsker deg lykke til i konkurransen! Det er morsomt å være med, og jeg ser på bildene mine med et helt annet, og kritisk blikk, he-he!

    SvarSlett
  4. Her var det mye lekkert i hvitt! Som Krepsemor, falt jeg for Nomocharisen. Liljene var også flotte.
    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Så mye fint. Fylte hvitveis var nytt for meg. Virkelig vakker. D

    SvarSlett
  6. aha, så det var deg! Jeg hadde tenkt å skrive epost til vedkommende med den snåle opplasten, men så datt det ut av hodet. Nå er de rosa allerede plukket, men jeg kan endre så det blir rett nå i den lenketingsten uansett, så kommer besøkende seg til rett sted i allefall.

    flott at du er med på konkurranse :)

    SvarSlett
  7. Hvilken fin kavalkade. Hvid nomocharis er noget nyt for mig - jeg kender den kun i lyserøde nuancer.

    SvarSlett
  8. Takk for hyggelige kommentarer!
    Anne: Fint at du følger med og hjelper til. Nå fungerer linken utmerket, ser jeg. Tror jeg vet hvordan jeg gjør dette nå:)

    SvarSlett
  9. Hei! Jeg har laget en MÅ ha-liste inspirert av x-faktor konkurransen. Din Nomocharis er en av dem:) Har brukt bildet ditt fra konkurransen med lenke til bloggen din. Håper det er ok. Hvis ikke, må du bare gi en lyd så sletter jeg det. Her er lenken: http://enerhagen.blogspot.no/2013/02/ma-ha-effekten-av-x-faktor.html

    SvarSlett
  10. Bare hyggelig! Har absolutt ikke noe i mot at du bruker bildet mitt. Versågod, -jeg ble bare glad!:-)

    SvarSlett