torsdag 10. august 2017

Har vært på salg

Når et epletre koster nesten 700 kr er det greit å vente med å kjøpe til prisene faller på slutten av sommeren. Nå er det 30% på busker og trær, og det hjelper jo litt, selv om jeg synes prisen fortsatt er drøy. Det lokale gartneriet har begynt å ta inn finske, svenske og russiske sorter som passer godt for vårt klima. Bestemte meg for 'Pirja', en lovende finsk sort som gir god avling selv i kjølige somre, og det skulle passe bra hos meg på Bardufoss.
Nå er det bare å håpe at elg og hare lar det være i fred til vinteren.

På Hageland hadde de også salg. Halv pris på busker og trær, og da begynner det å ligne noe. Kjøpte en blåbærbusk, 'Bluecrop', selv om jeg har dårlig tro på at de klarer seg her på innlandet. Overlever den vinteren skal jeg kjøpe en sort til siden de får bedre avling ved kryssbestøving.
Plantet den i skråningen ved lillehaugen. Der får den bra med sol i allefall. Håper det går bra, for det kunne vært artig å plukke store blåbær i hagen. 
Litt om været: Dersom dagene starter med sol og varme avsluttes de stort sett med regn, og det gjorde det i går kveld også da jeg drev og plantet epletreet. Jeg snudde bøtta som jeg hadde til å hive stein oppi, og satte meg ned under en bjørk med tett krone og nøt synet av en vakker regnbue over huset vårt. Regn er jo egentlig ganske fint, hadde det bare ikke vært så vått...
Litt blomster til slutt: Storklokkene blomstrer fint både her og der nå. Den hvite har jeg tatt med meg fra barndomshjemmet i Lofoten, men hvor den blå kommer fra aner jeg ikke. Den dukket bare opp i et bed i fjor...Mutasjon?

 En søt liten hjelm fra Magnar i fjor.
 Og en litt mindre ridderspore fra samme. Navneskiltene hadde en eller annen kunde tatt med seg (%&$!!), så jeg har aldri visst navnene. Kanskje jeg skal mote meg opp og spørre på Facebook. Vet ikke om jeg orker å høre alle hylene om giftige planter som alltid kommer særlig når noen nevner Acconitum. Bra lei det der, ja!
 Til slutt en Hosta, som jeg plantet under en syrin for ett par år siden. 'Big Mama' er navnet, men jeg synes ikke den er så big. Den har omtrent like store blader som den gamle jeg har ved dammen. Ja, ja, den fikk jeg hos søstra mi for mange år siden, uten sortsnavn. Kanskje den også heter 'Big Mama'? 
I morgen går "Arctic Race of Norway" forbi her. Det blir stort opplegg både i sentrum og på flyplassen hele dagen. Det må vi jo være med på. Håper regnet holder seg unna til arrangementet er over på ettermiddagen. 

1 kommentar:

  1. Wow !! Your garden is natural and very beautiful !!
    Greetings

    SvarSlett