søndag 13. juni 2010

Aurikler

Først ute er som regel denne gule. Deilig duft!
Gammel aurikkel fra Målselv prestegård.
Kortvokst og veldig blomsterrik aurikkel. Jeg kaller den Marianne etter giveren.
 Litte mørkere gul enn den første, og ikke riktig så melete.
5
Denne blå er en av mine favoritter. Høyreist og fin.
Nyanskaffelse fra Dragland på hagemessa i Harstad. Fargesterk skjønnhet.



Denne er fra en mixpose jeg kjøpte for noen år siden. Nydelige faresjatteringer!
Skittengul fra samme pose. Ingen skjønnhet, akkurat. men, men....
Nok en selvsådd. Nesten svart!
Selvsådd, denne også. Nydelig!


 
 
 

 
 

10 kommentarer:

  1. Så flotte auriklar du har!
    Etter mi erfaring har mange av dei gule auriklane sterkare duft enn andre fargevariantar. Har du samme erfaring eller er det bare ein teori som har festa seg i mitt haud?

    SvarSlett
  2. Oi oi. Her var det mye lekkert på engang. Forstår enda bedre hvorfor jeg har fallt for aurikkler :-)

    SvarSlett
  3. Flotte planter :) Så fin den nr. 4 var med den hvite bladkanten :)

    SvarSlett
  4. Her var det mye vakkert! Sist vinter var hard for auriklene mine, og det kan se ut som jeg har mista mange. Men de som jeg fikk av deg for et par år sia, har klart seg godt, heldigvis.:-)

    SvarSlett
  5. Skikkelig flotte aurikler, men den røde nr 6. var flottest.
    Jeg har ikke så mange aurikler ennå, men byttet til meg noen i fjor, og jeg har har fire selvsådde. Av fire fikk jeg tre forskjellige farger. Har bilde av de i bloggen min :-)

    SvarSlett
  6. Sååå mange fine aurikler da! Nå må jeg nok snart på jakt etter flere her hos meg også. Men de er ikke så lette å få tak i, så kanskje jeg må så dem selv.

    SvarSlett
  7. Flotte bilder av flotte planter!
    Må si jeg får bare mer og mer sansen for primula-slekten. Og det var jo noen prakteksemplarer du viste her.

    SvarSlett
  8. Mange flotte aurikler!Har nok noen av dem jeg også,men her hos meg er blomstringen nesten ferdig,så nå er det andre som overtar,b.l.a.akeleiene,som også er nydelige syns jeg.

    SvarSlett
  9. Ja, aurikler er noen av de fineste blomstene i hagen. Har nummerert frem for å kjenne dem fra hverandre når jeg skal dele og bytte:-)) Og bytter gjerne!
    Synes også at de gule dufter ekstra godt, Hajal.

    SvarSlett
  10. Jeg har aldri registrert at de dufter, så i dag har jeg vært ute og stukket nesen ned i en gul en (som jeg tror kommer fra deg). Og tenk det - den dufter aldeles nydelig :)

    SvarSlett