tirsdag 1. mai 2018

Hagen min -en slagmark

Skrekk og gru hvordan det ser ut i hagen min!
I løpet av vinteren har jeg sett at harer har vært gnagd på rosebusker og epletrær, men det var da snøen begynte å tine og marken blei bar rundt vekstene at jeg fikk se de virkelig store skadene. Alle mine fem epletrær er ringbarket nede ved bakken, og lengre opp har harene gnagd og revet av bark og tygget i seg greiner. 
Har lenge tenkt på å prøve meg på poding, og gikk i vinter til innkjøp av dertil egnet utstyr: podekniv, sårsalve og podevoks, og gledet meg til å sette i gang. Hadde ikke i min villeste fantasi tenkt meg at det faktisk ville bli helt nødvendig for overhodet å berge trærne. Men nå har vært på Youtube og sett hvordan det foregår, så etterhvert jeg litt lysere på det. 
Dette epletreet må jeg sage ned, men jeg håper at jeg vil få til å pode noen greiner nede ved roten.
Musa har fjernet all bark på dette 15 år gamle epletreet. Skal prøve å berge det ved hjelp av bropoding.
Her er det bare å sage ned til levende bark, pode inn noen greiner og krysse fingrene.
Det ser ille ut i staudebedene også. Her er det et stort hull i seiersløktua, men det er såpass mange løker her, at den blir sikkert fin igjen. Mange stauder ser slik, og enda verre ut. Tror ikke det blir mye aurikkelblomstring i år for å si det slik.
Rosa pendulina. bergrose. Her er nesten alle greinene ringbarket. Begynte å klippe ned ødelagte greiner i går, og håper å få brent det meste mens det ennå ligger snø og er trygt å lage bål.

Noen aurikler
De fleste eplerosene som jeg sådde for noen år siden ser slik eller enda verre ut.
Eika mi, som har klart seg fint i flere år, er borte.
Dette epletreet kjøpte jeg i fjor. I vinter så jeg at haren hadde tatt greinene som stakk opp av snøen, men heldigvis er det ei uskadet grein igjen. Musa har ikke vært på den, takk og pris.
En av mine to blåbærbusker 
Flere bergroser. Nesten alle greinene er ødelagt.
Kvitsyrinen har fått barkskade, men vil forhåpentligvis klare seg. Har smurt sårsalve på skaden.
Rosebuskene, som jeg sådde for noen år siden, og som jeg har plantet i plenen, er stort sett helt nedbeitet.
Her har musa hatt bol i vinter. Lurer på hvordan rota ser ut.
Sukk!
Hagtornhekken....
Lurer på om jeg berger dodongrogna. Har tatt noen stiklinger som forhåpentligvis vil rote seg.

I dag, på 1. mai, er det snart snøfritt her. Gikk med snøfreseren for en uke siden og fikk vekk en god del snø. Skyfritt i dag, så det blir nok en fin vårdag med litt varme i solveggen. Kanskje jeg tar ut sykkelen og tar vårstellet på den og. Blir fint med en liten sykkeltur med Kajsa.

6 kommentarer:

  1. Dette var ille å se! Noen ganger kan en lure på hvorfor en har hage, men hageeiere bretter opp ermene og går på igjen!

    SvarSlett
  2. Bra at du er ved godt mot, og at podevoks allerede var kjøpt inn. Det hjelper jo ikke å beskytte stammene, når haren forsyner seg over snøen. Vi har netting rundt en del stammer 50-70 cm høyt. Det hjelper mot mus og hare,og så har vi jo omtrent ikke snø..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  3. Forferdelig trist. Sender deg gode tanker.

    SvarSlett
  4. Hei Synnøve!
    For noe dritt!! Man kan bli motløs av mindre. Jeg ser at naturen har vært hard med hager rundt om i landet - både i forma av dyr og vær. Det er nå forblåst på Tromsøya, men gnagere har vi heldigvis lite av -så plantene får stå i fred. Her er det endel snøbrekk etter sinnsyke mengder med snø. Nå er endelig snøen iferd med å slippe taket og sesongen kan begynne. Yr melder om mange + grader fremover. Vi får ta med det som er positivt.
    Ha ei flott uke,
    Lena

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige og oppmuntrende kommentarer! Nå er snøen helt borte, og jeg har begynt å rydde opp på slagmarken. Og det ser ikke så galt ut i staudebedene likevel. Mange stauder kommer fra rota selv om musa har forsynt seg grådig i vinter, heldigvis. Hvordan det går med epletrærne er jeg veldig usikker på, men jeg har gjort så godt jeg har kunnet med forskjellige typer poding. Det er helt nytt for meg, så jeg er spent på resultatet. Kanskje jeg har fått til litt i alle fall.

    SvarSlett
  6. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Công ty vận chuyển hàng nước ngoài FadoExpress hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi mỹ, gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp và dịch vụ chuyển phát nhanh đi hàn quốc uy tín, giá rẻ

    SvarSlett