onsdag 21. juni 2017

Ekstremt sein vår, men nå kommer det seg

Har vel aldri opplevd at sneen har ligget så lenge som i år, normalt har vi i det minste kunnet raket plenen til 17.mai, men denne gangen ble det juni før all sneen var borte. Ganske frustrerende!
 Dette bildet er fra 27.mai. Fortsatt en god del snø, og isen ligger på dammen.
 Satte ut benkene etter hvert som snøen forsvant.
 Men blomstrene kom i år og. Nydelige våriris Kathrin Hodgkin lyser opp i skråninga på haugen 
Blåveistua blir bare større og større
Fylt hvitveis
Disse nydelige frynsetulipanene kommer igjen hvert år og blir stadig flere
På sørsida av huset startet blomstringa tidligere naturlig nok. Her er flere løkblomster som kommer igjen hvert år.

                                                                 Hva heter nå denne da?

Så har vi bikket juni, snøen er borte fra alle bed, og litt av hvert dukker opp.
Himalayafotblad
10. juni er passert, og dermed skulle det være trygt å plante ut. Her i kjøkkenhagen har jeg sådd en del urter og grønnsaker. I tillegg har jeg plantet noen georginer og ringblomster. Laget klatrestativ til blomsererter og brytsukkererter. Tror det blir fint etter hvert.

Har satt noen poteter, plantet blomkål,  sommerkål og purre, og ryddet i jordbærlandet. En del planter har dødd i vinter, så jeg måtte kjøpe noen nye på gartneriet. Nå har jeg fiberduk også over grønnsakene. Kanskje vil den holde kålsommerfuglene unna.
Juhu, endelig blomster på denne anemonen som jeg har prøvd å få til i flere år. Gav opp såinga, og kjøpte noen hos Magnar i fjor -eller var det forleden år. Nydelig plante, som er stor og blomsterrik i Harstad i alle fall. Håper den blir slik hos meg også etter hvert.
Aspargesen slutter aldri å forundre meg. Den er seinere enn vanlig, selvsagt, men den kommer i år også. Nå er det vel ti år siden jeg sådde noen frø uten at jeg hadde særlig tru på at den ville klare seg her, men den er utrolig hardfør. Snart er de klare til høsting. Gleder meg!
Skoganemone på haugen. Vakker, men sprer seg uhemmet. Må nesten temme den så den ikke skal overta helt.
Flere hvitveis. Fylte hvite og noen lysegule.
Flotte trillium
Til slutt bilde av det største epletreet, -og det eneste som harene ikke har flekket bark og gnaget kvist av i vinter. Minst tre meter høyt nå. Blomster fint, men regner ikke med modne epler i år siden blomstringa kom i gang så seint. Men fint er det!
I forrige uke ble det plutselig sommer med over 20 grader hver dag i over ei uke. Men nå er vi tilbake til det samme sure været som vi hadde tidligere. 10 grader, regnbyger og vind er ikke videre trivelig, så jeg har funnet fram ullundertøyet og vindtett overtrekksklær for å hæres å være ute. Det skal visstnok bli bedre i morgen. Får bare håpe at det stemmer!

3 kommentarer:

  1. Hei.Det rare er at det i det hele tatt vokser! Noen ganger tenker jeg at det er mer frustrasjon enn glede å hage i dette klimaet, men så får man nytt mot når det blir noen finværsdager :). Nå blir det heldigvis varmere fremover lover yr.no. Da koser vi oss igjen :)
    Ha ei fin hageuke!
    Lena

    SvarSlett
  2. Mange fine bilder av det som blomstrer hos deg nå, godt at dere får litt finvær innimellom. Vi har også 10 grader og regn i Stavanger.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett