søndag 31. august 2014

Siste augustdag

Nå begynner det å bli spennende -blir eplene modne på trærne, eller må jeg plukke dem og la modninga foregå på kjøkkenbenken? Det var meldt fare for frost i natt, men det holdt seg godt over frysepunktet, heldigvis. 
 Rød Sävstadholm
Transparente Blanche
 Klatrehjelmen blomstrer for første gang i år. Artig plante som klatrer nesten to meter oppover epletreet
Dette er også en hjelm. Har blomstret i en måned, men nå er det snart slutt.
 Campanula takeshimana.  Haren har spist mesteparten, men lot heldigvis denne stilken stå igjen. Den sprer seg forresten såpass mye med rotstengler at jeg hadde tenkt å fjerne en del for ikke å miste kontrollen. Nå er det gjort..
 Verbascum som har kommet opp av seg selv. Morplanten er så godt som avblomstret, men det er jo artig når det dukker opp planter som har ordnet seg selv!
 Vet ikke hvor herdig denne orkidéprimulaen er siden jeg kjøpte den i vår, men nå blomstrer den for andre gang. 
Kinesisk forglemmegei kommer opp der jeg plantet noen i fjor. Fint at den rakk å komme i blomst.
Så oppdaget jeg skvallerkål på samme sted som i fjor! Trodde jeg hadde fått med alt da jeg grov dem opp i fjor og lot jordflekken ligge brakk resten av sommeren, men der tok jeg altså feil.Håper det går denne gangen, for det svineriet VIL jeg ikke ha i hagen! 

Fin dag i dag óg. Tok gubbe og hund med på tyttebærtur og plukket noen liter flotte, store bær. Nå blir det rørt tyttebær til kjøttkakene i vinter! :) 

3 kommentarer:

  1. Så fne bilder fra septemberhagen din, nei den skvallerkål er noe hærsk og vre plaget av :)

    Fine bilder, hyggelig om du titter innom mæ og en dag.

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  2. Skvallerkålen har tatt seg godt til rette i hagen min de siste årene, for jeg har ikke kunnet prioritere luking. Men i år har jeg begynt kampen for å bli kvitt den. Regner med å måtte bruke noen år. Utrolig kjedelig jobb!
    Lykke til med din! Septemberhilsen Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett