mandag 30. mai 2016

Høysommer i mai

Var hos Magnar i Harstad på lørdag og fikk disse plantene med hjem. Han har så mye usedvanlig og spennende at jeg burde ha hatt flere timer med mange grublepauser innimellom, men jeg er nå fornøyd med fangsten likevel.
Anemone trullifolia v. Linearis
Anemone polyanthes
Trollius pumilus, hvit (har gul fra før)
Glaucidium palmatum (har prøv før uten å lykkes..)
Vitaliana primuliflora
Peon ettellerannet
Aconitum eller Delphinium
Aconitum eller Delphinium
(At folk tar med seg den eneste navnelappen når de kjøper stauder er ubegripelig. Blir ekstra spennende å se utviklinga av plantene
Blå hvitveis som Unni Horn fra Stamsund hadde til salgs.
Hvitveistua som ikke ville blomstre i fjor er full av blomster nå.
Fritillaria meleagris
               Gamle tulipaner som faktisk kommer i blomst år etter år uten spesialbehandling
Gamle tulipaner under epletreet ved veggen.
Nå har jeg endelig dratt opp klematisgrener som hadde begynt å vandre langs husveggen. Håper at den vil trives og vokse oppetter bjørka ved benken i enden av hagen.
Vannsprederen har vært på i hele dag. 25 grader (!!), og jeg driver og flytter planter.
Altaitulipan i kjømda. Trives godt, blomstrer hvert år, men har ikke satt sideløker hittil.
En trillium er i ferd med å blomstre
Himalayafotblad
Har endelig ryddet ved sidetrappa. Nå satser jeg på at Geranium og Heuchera vil vokse og ta seg bedre ut enn (u)gress
Første epleblomstring ved veggen

Fant disse figurene på Hageland i forrige uke. De måtte bare bli med hjem!
Denne dukket plutselig opp med en blomsterstilk. Kjøpt for noen år siden, men har ikke likt seg og vokst seg så stor som jeg hadde trodd. Ingen bunndekker foreløpig.
En nydelig aurikkel
Auriklene har begynt blomstringen. Vakre blomster! Tror jeg har over 20 forskjellige nå.
Har en bratt skråning i utkanten av hagen, der sola forsvinner sist om kvelden. Har fjernet ugress og store gresstuer, sådd plengress og har tenkt å sette en liten benk der jeg kan sette meg ned litt. Nå har jeg flyttet en del stauder som forhåpentlig vil dekke skråningen og skjule alt ugress som jeg vet vil dukke opp. Plantet stormarikåpe og noen forskjellige geranium mellom noen sedum som har kommet dit av seg selv. Skal se om jeg finner noen flere bunndekkere som jeg kan flytte dit. Blir hyggelig å få det litt ryddigere også i utkanten av hagen.

4 kommentarer:

  1. Mange flotte planter. Her skal vi ha planteloppemarked i hagelaget i kveld så jeg venter med å supplere stauder til etter det. Ikke det at jeg har så mye plass, men kanskje kan det bli et nytt bed i løpet av sommeren. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Så mye fint du har i hagen din. De figurene var aldeles bedårende :) Litt (bare bittelitt) misunnelig på Hålogalandstreffet ditt. Kank´ke skjønne hvorfor folk absolutt skal drive på med KONFIRMASJONER når jeg vil på treff.......

    SvarSlett
  3. Så mye fint du har i hagen din. Jeg likte også de to figurene fra Hageland. Kos deg i sommervarmen. Rita

    SvarSlett
  4. Hei!
    Spennende! Jeg har fått Glaucidium palmatumfrø fra Rantenhagen via Aspaker, og de spirer og har blitt til flotte planter:)
    Himalayafotblad er en flott plante! Likeså trillium.
    Ha en fin juniuke:-)

    Hilsen Kathrine

    SvarSlett