søndag 5. mai 2013

Dagens vårbilder

Nå er jeg så lei av snø at jeg vil spy, men enda går det noen dager før hagen er snøfri. Har slengt ut det jeg hadde av aske, sand og jord fra avdøde planter for å få mer fart på tininga, og jeg ser jo at det hjelper godt. Vi dra til hytta ved fjorden i helga, og der var det nesten snøfritt. Det hjalp godt på humøret må jeg bare innrømme. Tømte og gjorde klar fuglekassene, så nå er det heldigvis klart der og.
De hvite løytnantshjertene som jeg kjøpte barrot i vår blomstrer i drivhuset nå. Nydelige blomster som jeg gleder meg til å se i hagen. Det blir ikke før til neste år, men jeg får beundre dem i drivhuset i år.
Nå har jeg kjøpt min siste hylle til drivhuset. Byggmix hadde garderobeelementer til kraftig redusert pris for en tid siden, og da kjøpte jeg denne lange og 30 cm brede hylla. På Biltema fikk jeg tak i nedfellbare hylleknekter, og dermed har jeg plass til godt og vel tre ekstra plantebrett. Nå holder det, tror jeg. Må ha plass til meg selv og stolen min også:-)
Holdt nesten på å glemme skaugumbegoniaknollene som jeg har lagret i kjelleren inntullet i ei avis. De hadde fått laaange skudd med antydning til blomster. Knep dem av og plantet dem i potter i går. Det går forhåpentligvis bra.
Kjøpte meg likegodt ei fin søppelbøtte når jeg først var på Biltema.
Og her er den oppstammede hengesibirertebusken som jeg har tatt bilde av tre søndager. Snøen synker stadig og om noen dager er den forhåpentligvis borte.
Pallekarmene med staude- og buskebarn begynner å dukke opp. Bra overvintring så langt.
Nå er det like før buskrosene ved verandaen kan reise seg igjen.
Jeg har svarte, grønne, blå, brune og grå krukker, og nå har jeg endelig fått ut fingeren og begynt å male dem slik at de passer bedre sammen. Her er fire ferdigmalt, og flere venter.
Har satt ut noen av benkene. Godt å sette seg ned i solveggen på morrakvisten. Epletreet ser ikke vettig ut, men slik kan det gå når man får besøk av sultne elger flere ganger i løpet av vinteren. Det blir neppe mange blomster i år.
I sørveggen blomstrer scillaen snart
og for første gang har jeg snøklokker i hagen min. Har satt ned løker mange ganger, men aldri om de har dukket opp -før i år altså. Tre blomster. Hvor mange løker var det i pakken, tro? 10?
Nå er bakken endelig bar rundt rødbjørka. Har spadd vekk uendelig mye rester av fuglemat etterhvert som snøen har sunket sammen. Satte jeg ikke ned noen løker der i fjor høst, tro? 
Veien har vært bar et par uker, og nå i helga dukket buskene som skal bli hekk opp. Endelig.
Det har væet mildt og fint de siste dagene,  og i morgen er det meldt regn. Fint, da går tininga enda fortere!:-)

3 kommentarer:

  1. Fint å se vårbilder fra hagen din!

    SvarSlett
  2. Så deilige vårbilder. Skjønner godt du er lei snø, men misunner det drivhuset. :) Ha en flott tirsdag.

    SvarSlett
  3. Takketakk:-) . I dag har det regnet litt, og ei stund var det vind og sol, og jeg skal si snøen har fått fart på seg ! Nå er det flere barflekker enn snøflekker!! Yess!!!

    SvarSlett