fredag 5. april 2013

Frostvakta passer på i drivhuset

Å holde drivhuset frostfritt når jeg starter opp i april er kanskje ikke så vanskelig, for det er jo bare å la ovnen dure og gå hele natta. Hittil har jeg brukt en timer som har slått ovnen på i sekstida på ettermiddagen og av igjen på morningen. Nå har jeg fått frostvakta jeg bestilte, og har tatt den i bruk. Den er innstilt på 5 grader, og viser seg å fungere. Var innom drivhuset flere ganger i går kveld for å sjekke, og det så ut til å gå bare godt. I natt har det vært minus 16 grader på det kaldeste, og jeg var bra spent da jeg åpnet drivhusdøra i morrest. Frostvakta har fungert som den skal og har startet ovnen så snart temperaturen har falt under 5 grader. Puhh, det var en stor lettelse! 
 Max/Min-termometeret viste at temperaturen ikke har vært lavere enn 4,8 i natt.

Jeg er ikke helt fornøyd med opphenget av frostvakta. Må flytte den litt unna slik at jeg ikke søler vann på den når jeg får flere planter og det blir mer hektisk med vanning. Men det funker godt slik den henger og det er det viktigste. I helga skal jeg flytte flere prikleklare planter ut av planterommet og fortsette priklinga. Det trengs, for mange småplanter har for dårlig plass nå. 

Vakkert vårvær i går. Strålende sol som varmet godt. Måtte vi få mange slike dager framover nå!

3 kommentarer:

  1. Kor smart med den frostvakta, har aldri hørt omdet, æ har ovnen stående på i drivhuset hele døgnet når det er vinter, skrur den ned elle noen ganger helt av når sola skinn, for da blir det alt for varmt der inne :)
    Æ skal frtsette med priklinga i helga, må bare kjøpe innlitt flere sekker med plantejord idag :)

    Ha en fin fredag opp i Troms .

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  2. Småplantene dine vil sikkert vokse og trives i drivhuset.
    Frostvakt eller ovn med termostat er veldig kjekt å ha i drivhuset. Jeg har i tillegg trådløst termometer med innedel i stuen. Så kan jeg følge med temperaturen fra godstolen.
    God helg1

    SvarSlett
  3. Takk til der begge! Ja, frostvakt er nok bra. Når temperaturen går langt under minus på natta føles det tryggere nå enn da jeg bare hadde ovn med termostat. Har hatt drivhus i mange år, men har aldri følt meg helt trygg på at temeraturen ville holde seg på plussida hvis det skulle bli skikkelig gnaillerfrost, men hittil har det gått fint, -uansett hvilken ovn eller løsning jeg har hatt. Det som er fint med frostvakta er at jeg føler meg tryggere:)

    SvarSlett