onsdag 1. august 2012

Siste dag i juli

Endelig ble det såpass varme at Pip kunne få være ute i bushen igjen. Hun hadde sin faste plass under buskene tidligere i sommer da været og temperaturene var bra, og da begynte hun fort å herme etter villfuglene i hagen. 
Disse skumlingene kravlet på en av hagebenkene i går kveld. Er det marihønelarver, tro? 
Eplerose:)! 
At Poppiusrosen skulle bli tre meter høy hadde jeg aldri trodd da jeg plantet den bak epletreet. I fjor la den kraftig på seg og kom med disse lange greinene som gikk rett til vers uten forgreining. Lot dem bare være der for å se hvordan de utviklet seg videre og nå står de full av roser. Dette blir vel for mye av det gode, så jeg bør vel fjerne noen av greinene, -i alle fall de som står nærmest epletreet. Får huske på det til høsten, eller neste vår.
 Sanguisorba officinalis -selvsådd i fjor begynner å blomstre. Synes den ser bra ut. Har en kvit variant fra før som jeg synes er veldig dekorativ, men den har ikke begynt å blomstre enda, kanskje fordi jeg flyttet og delte den tidligere i sommer.

 Silkebygg blomstrer nå. Nydelig gress som sprer seg noe infernalsk hvis jeg ikke er nøye med å klippe ned og brenne når frøene er modne. Dukker opp overalt i hagen.
 Denne klokkeblomsten har også spredt seg veldig med frø, så den må jeg passe på og klippe ned før frøene modnes. Hva heter den nå igjen. Ikke Campanula, men.... Må lete litt. Sådde den for noen år siden. Sympyhandra hofmannii var det, ja. Porselensblomst på norsk visstnok. Fin plante som jeg sådde i 2007.

Bare tre uker igjen av ferien. Best å ikke tenke for mye på det...


1 kommentar:

  1. Her ser det ut som Pip har det som plommen i egget. Storkosar seg under buskene i det fri:).
    Ho hadde flotte fargar.
    Kor kjekt det er når plantene skyt i veret og trivest. Silkebygget var heilt nydelig. Eg syns gras er fint og det pyntar opp mellom fargane på andre planter. Har b.l.a to heilt lave sorta med litt stive blad. Dei har ikkje vore trivelige,dårlig vekst. Eg gjer sikkert noko feil :(
    Ha ein fin dag og nyt veret medan det varer:))

    SvarSlett