tirsdag 28. oktober 2008

Frøboksen

Spennende å pakke den opp og gå gjennom innholdet. Plukket ut litt og la tilbake noen pakker med frø som jeg har samlet inn i hagen min i høst i tillegg til noen poser kjøpfrø som jeg ikke har bruk for. Disse plukket jeg fra boksen:

Ettårige:

Diascia barberae 'Trio'
Mimulus mix -Hagegjøgler, mest rosa/rød
Silene pendula 'Triumph'
Tropealum majus nanum 'Black Velvet' -Blomkarse
Hesperis matronalis -Dagfiol, toårig

Stauder:

Allium fistulosum-pipeløk (er den flerårig, tro?)
Iris sp., lysblå
Lewisia 'Plum Purple', rosa
Aristolochia baetica

I morgen går boksen videre på sin ferd.

Så kom snøen. 15 cm dekker nå bakken, og merkelig nok synes jeg det er fint, selv om vi har hatt et flott, rolig og tørt høstvær i år. Både hagen og jeg er ferdig med det som måtte gjøres før vinteren, så det er like greit at bakken nå er kvit. Nå kan jeg konsentrere meg om det som må gjøres inne. Har enda mye som gjenstår med de nye vinduene siden vi har fått nye lister. Mange spikerhull må tettes før de får et lite strøk maling.

Utvendig har jeg malt tre strøk rundt fire vinduer og ei dør, og ett strøk rundt de øvrige. De får vente til våren før jeg gjør dem ferdig. Nå er det blitt for kaldt for slike aktiviteter.

Stilte klokka i helga. Nå blir det fryktelig tidlig mørkt. Huff, sommertid passer bedre her, men det er jo ikke vi som bestemmer.

Blodbegerpølsa henger fremdeles ute ved inngangsdøra. Bør vel ta den inn nå skal jeg berge den, men det er litt interessant å se hvor mye den tåler........................

4 kommentarer:

  1. Nydelige bilder av dine Aurikler du har i hagen, de minner om vår!

    randine

    SvarSlett
  2. Det er koselig med frøboks. Du hadde plukket det mange fine godbiter. Du har også mange fantastiske Primulabilder i bloggen din, super fine.

    SvarSlett
  3. Allium fistulosum er flerårig. Syns den er flott i bed med sin rette vekst og kraftige stengler. Blomstene gjør ikke noe av seg, men den er god å spise. Hilsen Red Hobbitt

    SvarSlett
  4. Måtte legge inn noen aurikler. De er mine kjæreste vårblomster.

    Fint at pipeløken er flerårig. Hadde håpet på det.

    SvarSlett