onsdag 25. oktober 2017

Eplehøst

Så rakk eplene på Rød Sävstaholm-treet å bli så godt som modne på treet i år også, takket være en usedvanlig lang og fin høst. 

Vel 60 epler plukket jeg i år. Det er ny rekord.
De ser jo fine ut disse her.
Hadde lyst til å prøve meg på eplegelé i år, og plukket ut de som fortsatt var litt lite modne, delte dem i to, og dampet safta ut i saftkokeren.


Syntes smaken på safta var litt svak, så jeg kokte den inn slik at den ble sterk og god. Tilsatte sukker og kokte til det ble gelé. Tre små glass med flott eplegelé ble resultatet. Måtte nesten hente ripsgelé-glassene jeg laget tidligere for fotografering. 
Fornøyd med resultatet!

3 kommentarer:

  1. Så flott at du fikk modne epler i år, kanskje ikke det blir det bestandig hvis dere har kalde sommere og høster?
    Eplegele tror jeg faktisk du kan lage om ikke eplene er blitt modne også. Saften skal jo tilsettes mye sukker. Resultatet i år ser veldig godt ut. Du har fått en fin rødlig farge på gelen.
    Fortsatt gor helg.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, jeg synes og at den ble flott :)

      Slett
  2. Hei :)
    Lenge siden æ har vært innom her.
    Så utrulig mange epler du fikk i år, så flott at du tenkte på og lage gele av noen , det smakte sikkert godt :)
    Nu er hagesesonge desverre over for i år, men vi har nu hatt en fantastisk fin høst her i nord, den kan vi leve lenge på :)
    Men nu går vi mot vinter og jul, håper bare vi får en mild og fin vinter.

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett