søndag 22. april 2012

Vårbilder -endelig!

Disse nydelige fuglene holder til i området for tiden. Tror det må være hundrevis av dem, og de lager mye leven i hagen. De spiser frø på bakken, og jeg mater dem med det jeg har av frø i kjøkkenskuffen.
                                                                        Snøspurv.
                                            Tulipaner, scilla og liljer er på tur opp i sola. Godt og vel en meter bar mark ved sørveggen. Ellers ligger det omtrent en halv meter snø i hagen. Tininga går ikke fort selv om sola varmer godt om dagen. Tok snøfreseren fatt i går for å hjelpe til litt, men innså etter en time at det var for tidlig. For mye snø enda. Så nå har jeg svinet til her med å strø ut den asken jeg har tatt vare på i løpet av vinteren. Ikke pent, men veldig effektivt.
Har vært fornuftig i år og dekket rosen Aïcha. Den har fine knopper, men må ikke begynne å sprette for tidlig.
Slik så staudepottene ut for ei uke siden. Nå har isen smeltet, og det er full spiring i mange av pottene.

Det har gått litt smått med vårpuslerier her i gården. Men i helga har jeg endelig fått gjort litt. Nå er alle småplantene priklet, stiklinger av petunia tatt, og aprilfrøene sådd. 

Sådde i helga:
Calendula officinalis "Daisy Formula Mixture" RV  Ringblomst, lav

Calendula officinalis 'Flashback' Mix fra egen hage
Lathyrus ‘New Horizons' Mix  Fb Lagt i vann 22/4
Lathyrus odoratus 'Fandango Flakes' RV Lagt i vann 22/4
Lathyrus odoratus 'Villa Roma Scarlet' 25cm RV  Lagt i vann 22/4
Oryza sativa 'Black Madras' Pynteris Fb

Har hatt varmovnen på i drivhuset en stund, og tror jeg klarer å holde det frostfritt framover selv om jeg nok kan forvente en del nattefrost enda ei stund. Bra spiring i staudepottene der inne. I går hengte jeg ut blodbegerpølsa, for nå tok den for stor plass på planterommet at jeg ikke ville ha den inne lenger. Rart å tenke på at jeg har hatt dem i samme pølsa siden sommeren 2007. Og like fine er de enda. De kan ikke ha mye jord, men det ser ut til å gå fint også i år. Har vært blomstring på planterommet hele vinteren







6 kommentarer:

  1. Artig med den blodbegerpølsa! Utrolig at du har hatt den så lenge. Så mange flotte primulabilder du har til høyre i bloggen din. Jeg la meg til som følger hos deg :-)

    SvarSlett
  2. Her var det vårlig! Og for noen nydelige fugler.

    SvarSlett
  3. Deilig med vår, om det trøster har jeg også snø enda, men pytt, vi får da vår vi også etterhvert. Den som venter på noe godt vet du :)
    Ha ei finfin uke. Legger meg til som følger hos deg.

    SvarSlett
  4. Så søte de snøspurvene var! Fine bilder har du fått til også. Jeg er imponert av blodbegerplantene dine, så frodige og fine da gitt. Jeg kan ikke si at min blodbeger er like fin..

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer!

    SvarSlett
  6. Så fine fugler! Ja, det er herlig når det begynner å spire i bedene. Fint når liljene har så stor voksekraft, og til og med sprer seg. Jeg syns orange er flott, og med naboer i lilla/blå farger blir det skikkelig fint =)
    Imponert over blodbegerpølsa di, og tenk at du har hatt den så lenge! Min døde dessverre etter andre vinteren på planterommet. Jeg vet ikke hva som gikk galt!
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett